Mercedes-Benz
Historia trójramiennej gwiazdy, synonimu ekskluzywności i jakości w branży motoryzacyjnej narodziła się ponad 100 lat temu. Twórcami marki byli trzej panowie oraz córka jednego z nich, krórej imię dało początek sadze jednych z najbardziej popularnych i docenianych samochodów na świecie.
Wraz z wynalezieniem silnika szybkobieżnego i samochodu, Gottlieb Daimler i Karl Benz, niezależnie od siebie, położyli w latach 80-tych XIX wieku podwaliny pod rozwój motoryzacji. Z pomocą darczyńców i współudziałowców wnieśli wyniki swoich badań konstrukcyjnych do własnych przedsiębiorstw: Benz założył w grudniu 1883 roku w Mannheim firmę Benz&Co., natomiast w listopadzie 1890 roku powstała w Cannstatt firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG).
Aby uczynić swoje produkty znanymi i rozpoznawalnymi, obie firmy szukały charakterystycznego znaku towarowego. Najpierw znakami firmowymi były nazwiska samych wynalazców, "Benz" i "Daimler", które gwarantowały pochodzenie oraz jakość silników i pojazdów. O ile jednak chroniona marka "Benz&Co."nie zmieniała się i jedynie koło zębate z roku 1903 zastąpił w roku 1909 wienic laurowy otaczajacy nazwisko Benz, o tyle produkty Daimler-Motoren-Gesellschaft otrzymały na przełomie wieków całkiem nową markę - "Mercedes". Nazwa Mercedes pochodziła od hiszpańsko brzmiącego imienia córki jednego z pierwszych i jak się okazało jednego z najbardziej wymagających klientów Daimlera, Emila Jellinka. Był to człowiek nowoczesny i zakochany w sporcie, dzięki pieniądzom wyznaczał sobie do realizacji coraz to większe cele. Jednym z nich było posiadanie sportowego samochodu. Pod koniec XIX wieku Jellinek otrzymał od DMG swój pierwszy samochód - pojazd z napędem pasowym i dwucylindrowym silnikiem o mocy 6 KM. Osiągi auta nie przekonały jednak do siebie austriackiego przedsiębiorcy, który zamówił w niemieckiej firmie kolejny model. W odpowiedzi na wymagania klienta Daimler zbudował model "Phonix" z zamontowanym z przodu silnikiem 8-konnym. Oba dostarczone we wrześniu 1898 roku automobile były pierwszymi na świecie pojazdami drogowymi z silnikiem czterocylindrowym. Konstrukcję smocodu zaś opracował partner Daimlera, Wilhelm Maybach.
Drogi firmy Benza i Daimlera zbiegły sie na skutek zmian w niemickeij gospodarce, które były zainicjowane przez rząd tego kraju w trakcie trwania I wojny światowej. Oba przedsiębiorstwa, które dotąd konkurowały ze sobą zarówno w dziedzinie budowy silników oraz karoserii samochodów zostały związane specjalnym porozumieniem gwarantującym im stabilność ekonomiczną. Oficjalny mariaż nastąpił 28 czerwca 1926 roku a współpraca w nazwie Daimler-Benz okazała się jedną z najdłuższych w historii motoryzacji. W takim bowiem związku obie firmy przetrwały do 1998 roku.
Niemiecki koncern zdecydował się na wykupienie większości udziałów w amerykańskiej firmie Chrysler. Obie firmy miały zyskać niewątpliwie wiele korzyści. Daimler-Benz otrzymał możliwość większego dostępu do rynku amerykańskiego zaś Chrysler liczył na udostępnienie zaawansowanej i niezawodnej technologii, z której słynęły dotąd modele Mercedesa. Alians otrzymał nową nazwę DaimlerChrysler. "Małżeństwo" niemiecko-amerykańskie przetrwało do 14 maja 2007 roku. Ze względu na coraz słabszą kondycję finansową Chryslera, Daimler zdecydował się odsprzedać akcje konsorcjum finansowemu Cerberus. Rozstanie pozwoliło niemickiej spółce ponownie rozjaśnić blask trójramiennej gwiazdy, zaś Chrysler mógł liczyć na spłatę swoich długów.
Od początku swojej działalności niemieckie przedsiębiorstwo starało się budować samochody w oparciu o kilka kluczowych kryteriów: jakość, innowacja i bezpieczeństwo. Nic więc dziwnego, że za produkty, które z dumą mogą obnosić się takimi walorami klienci są w stanie zapłacić więcej niż przeciętnie u innych producentów.
Dzisiejsza kolekcja obejmuje zbiór 550 pojazdów. Wśród nich jest 350 samochodów osobowych, 140 aut wyścigowych i 60 pojazdów użytkowych marki Mercedes-Benz.
Do nawiększych modelowych tuz można zaliczyć między innymi takie konstrukcje jak:
- patentowy pojazd silnikowy Benza pierwszy szybkobieżny jednocylindrowy silnik czterosuwowy. Patentowy pojazd silnikowy Benza nie był przerobionym powozem, lecz samodzilną, całościową konstrukcją;
- Mercedes 14/30 KM z napędem kardanowym. Bazował on na konstrukcji zaprezentowanego w 1909 roku modelu 15/20 KM, który uzupełnił ofertę sprzedaży jako niedrogi model i drugi samochód osobowy z napędem kardanowym. Do roku 1913, dzięki zwięszonej pojemności skokowej do 3,6 l, moc silnika wzrosła do 30 KM, a następnie do 35 KM - rok produkcji 1913;
- Mercedes Sport wyposażony w sześciocylindrowy silnik z kompresorem, był jednym z doskonałych seryjnych samochodów sportowych lat dwudziestych - rok produkcji 1927;
- "Duży Mercedes" 770 największy, najcięższy i najdroższy samochód osobowy w ówczesnych czasach. Model 770 (W07) wyposażony był w ośmiocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 7,7 l z kompresorem - rok produkcji 1930;
- Mercedes 260 D pierwszy na świecie produkowany seryjnie samochód osobowy z silnikiem Diesla - rok produkcji 1936;
- Mercedes 170 S pierwsze skonstruowane po wojnie modele samochodów osobowych Daimler-Benz - rok produkcji 1949;
- Mercedes 180 oznaczony wewnętrznie W 120. Był to pierwszy osobowy Mercedes wyposażony w nadwozie typu "ponton" - rok produkcji 1953;
- Mercedes 300 SL Gullwing Coupe dwuosobowy sportowy samochów, którego chatakterystyczną cechą były drzwi otwierane ku górze - rok produkcji 1954;
- Mercedes W 108 W 109 W 111 pierwsza generacja modeli wyższej klasy: 250 S, 250 SE i 300 SE - rok produkcji 1962;
- Mercedes 200 D pierwsze pojazdy w klasie średniej - rok produkcji 1968;
- Mercedes 280 SE całkowicie nowo zaprojektowana gezeracja pojazdów wyższej klasy. Pojazd o wewnętrznym oznaczeniu W 116, nazwany po raz pierwszy oficjalnie Mercedesem Klasy S, zastąpił pojazdy serii 108/109/111 - rok produkcji 1972;
- Mercedesy 380 SEC i 500 SEC luksusowe coupe na bazie Klasy S W 126 zastąpiły modele SLC, od którego były dużo bardziej okazałe i imponujące. Zmodyfikowane je w 1981 roku;
- silniki V8 osiągały 204 KM (380 SEC) i 231 l KM (500 SEC)- rok produkcji 1981;
- Mercedes W 124 następca serii W 123 potocznie określane jako "beczka", protoplasta samochodu W 210 "okularnika" - rok produkcji 1995;
- Mercedes SLR opracowany wspólnie z firmą McLaren sportowy pojazd o mocy dochodzącej nawet do 626 KM (wersja AMG), następca modelu 300 SL - rok produkcji 2003.